Airpower16 – repülőnap Ausztriában

Ahogy 2005-ben és 2013-ban, 2016-ban is ellátogattunk párommal és fiammal az ausztriai Zeltweg mellett fekvő, katonai légibázison rendezett Airpower elnevezésű repülőnapra. A repülőtér az Alpokban egy tágas völgyben terül el hegyekkel körülvéve, ami nem mindennapi hátteret biztosít a műsorhoz. Belépő nincs, így helyette tömeg van. Már az autópályán áll a sor vége.

A parkolás nem okozott gondot, mivel a sorkatonák szervezetten terelve töltötték fel az érkező látogatók autóival a parkolónak kinevezett réteket. A korábbi években a belépésnél csak gépfegyveres katonák vizslatták a látogatókat a kapukban, idén csomagellenőrzés, motozás várt minket. Szerencsére negyed óránál tovább nem tartott az átjutás.

Egy a bázis végében lévő bejáratnál léptünk be, ahol a statikusan kiállított, elég feltűnő AWACS gép állta utunkat.

AWACS

Megtekinthető volt a fedélzete is, azonban a sorban álló személyek száma hamar segített eldönteni, hogy szeretnénk-e.

Nem sokkal a repülő radarállomás mögött várt minket egy kis hazai, a magyar légierő 39-es oldalszámú Gripen-je.

JAS-39 Gripen HuAF39

2013-ban a cseh légierő gépe volt statikusan kiállítva, míg a magyarok repültek bemutatót. Sajnos idén ez fordítva volt. Közvetlenül a szárnyas ruhás ejtőernyősök szlalom versenye után – amit addig én csak az interneten láttam korábban és élőben látva megerősítette bennem, hogy mekkora “királyság” is az (pozitív értelemben) – következett a cseh légierő Gripen-jének bemutatója. Pedig az után következett szintén egy magyar vonatkozású bemutató, Besenyei Péter repülése a Corvus Racer-el. Már 2013-ban is elpanaszolta, hogy nem engedték 100m alá, pedig neki pont a föld közeli figurák fekszenek igazán. Ahogy néztem ez idén sem volt másképp. Azonban – véleményem szerint – így is első osztályú, profi műsort adott elő.

Besenyei Péter - Corvus Racer

Még a hazai kiválóság bemutatója előtt felszállt több osztrák felségjelzésű gép, amelyek aztán egy kötelékbe rendeződve mutatták be az osztrákok légi erejének történetét a Vampire-től a Eurofighter-ig.

Osztrák légierő története

A bemutatók szünet nélkül követték egymást precízen percre pontosan a program füzet szerint, szünetek nélkül. Nem voltak holt idők, így folyamatosan mozgásban voltunk és sorra látogattuk a statikus kiállításokat. A második világháborús gépek közül – amiket három évvel ezelőtt az Airpower13-on láttam repülni – pár most csak pihent a földön. Köztük a P-51 Mustang és a brit Spitfire. Viszont volt olyan is kiállítva, amit még nem láttam levegőben. Például a JAK-11 és a MIG-3-as, valamint a Hawker hurricane.

P-51 Mustang

Azonban repült a P38 és a Sea Fury most is húzta azokat az érdekes füstcsíkokat a szárnyvégével, amik valamilyen furcsa módon meg vannak csavarva így nem esnek szét azonnal, vékony szmog hurkákat alkotva a levegőben mutatva a gép nyomvonalát. A programfüzetben szerepelt a Messerschmitt gyár Bf109-ese, amit már 2005-ben ugyan láttam repülni, de nem bántam volna felidézni. Helyette egy Saab Draken bemutató volt. (Ez volt egyébként az egyetlen program változás.)

Mindezekért kárpótolt az, amiről sosem gondoltam volna, hogy élőben látni fogok egyszer egy példányt. Ráadásul nem csak a földön lehetett megtekinteni hanem a levegőben szóló bemutatót is repült egy Messercshmitt Me262.

Me262

Sajnos nem a legjobb helyről láttam, mivel pont akkor jártunk az osztrák honvédelmet bemutató sátraknál, ami a bázis kifutójától legtávolabb eső pontján volt. Itt lehetett volna beülni egy Eurofighter pilótaülésébe is, de a sorban állással ugyan az volt a helyzet mint az AWACS-nél. Ráadásul tűző napon (és nem is igazi volt, csak egy 1:1-es modell). Így inkább végig néztük a sátrakat, ahol a honvédelem bemutatása mellett makett kiállítás, a gyerekeknek különböző játékok valamint árnyék várt minket.

Megtekintettük a repülő múzeumot is. Ott a vitorlázó repüléstől a sugárhajtású katonai vadászrepülőkig mindennel találkozhattunk.

Repülőmúzeum

A katonai repülőgépek mellett sok kép, műszerek, roncsok, radarállomás, polgári repülőgépek és végre ülő alkalmatosság várt minket. Itt szerencsére nem volt akkora tömeg sem.

Repülőmúzeum2

Persze mint minden ilyen típusú repülőnapon, itt is részt vesz a legtöbb nevesebb európai műrepülő csoport. Idén a koreográfiába szinte mindenki bele csempészett egy szívet, a jobbak nyíllal átlőve. Viszont van az osztrákoknak egy két tagú csapata – a Blanix – ami hozzám is közelebb áll, mivel ők hajtóművek nélkül két L-13-as blanik-kal mutatnak be páros műrepülést. Mi sem bizonyítja jobban, hogy kik az igazi pilóták, a legszebb, legszimmetrikusabb szívet ők rajzolták fel az égre.

Blanix

A lagnagyobb show-t a műrepülő formációk közül ismét a Frecce Trikolori hozta el, amiben elég nagy szerepe van a saját kommentátoruknak is. Na nem mintha a pilóták precíz és látványos repülése nem lenne elég hozzá. Ami az olaszoktól számomra meglepő volt még, a C-27-es teherszállítójuk szóló bemutatója, amivel bukfenceztek és orsóztak, mindezt 1000m alatt.

Az osztrákok idén is demonstrálták, hogy bánnak azzal aki engedély nélkül lép a légterükbe. Két Eurofighter-rel egy C130-as elfogását szimulálták, amit két szintén Eurofighter légiharc szimulációja követett. Ilyet eddig repülőnapon még nem láttam.

Számos említésre méltó légi bemutató volt még, valamint sok-sok statikusan kiállított gép, mind katonai, mind pedig polgári repülésből.

Program füzet

Például az osztrákok rendőrségi EC-135-öse,

Polizei

vagy ugyan az a típus korom feketében, ami azért valljuk be tekintélyt követelőbben néz ki.

EC-135

Különlegességek, mint például a felénk azért elég ritkán látható típus, a kétrotoros Chinook.

Chinook

Egy Cessna Caravan hidroplán kivitelben.

Cessna caravan

De a 2016-os tiger meet-re készített Eurofighter festése sem kutya.

Eurofighter Tiger Meet

Általában az Airpower-t páratlan években rendezik meg. Tavaly költségvetési gondokra hivatkozva elmaradt, így eltolták erre az évre. Nem hinném, hogy jövőre lesz, talán 2019-ben vagy ezen túl páros években. Meglátjuk!

A tömeget leszámítva, a környezet és a lebonyolítás profi kivitelezése miatt továbbra is vonzó rendezvény marad számomra. Így elég valószínű, hogy ha lehetőség nyílik rá, a következőre is ellátogatunk Zeltwegbe.

Zeltweg irányítótorony

 

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.